woensdag 29 februari 2012

Een slechte beslissing maakt de beslisser niet slecht

Het orgineel. People with bad decisions, doesn't make them bad people. Met dank ontvangen van Ruben van de Meulenreek. Die one liner heeft veel betekenis en niet alleen voor hem.

Allereerst zou je moeten definiëren wat "slecht" betekent in beslissingen en in personen? Is ons oordeel "slecht/goed" hier en daar niet wat subjectief? Bovendien. Voor het nemen van beslissingen is soms veel moed nodig en impliceert altijd in meer of mindere mate onzekerheid naar een toekomstige situatie. "Slecht" is een beoordeling. Het impliceert terug kijken naar het resultaat van de beslissing of vooraf onze subjectieve beoordeling geven m.b.t. mogelijke toekomstige resultaten. Misschien zelfs een vooroodeel?

Iemand die integer, in bepaalde gevallen uitermate overwogen, beslist met "goed" of "slecht" als resultaat kan dus niet automatisch zelf slecht of goed zijn.

maandag 27 februari 2012

Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away



Met dank ontvangen van Andy Kurczynska. Het is zijn levensmotto en dat is niet moeilijk voor te stellen. Meestal zijn we onder de indruk van de leeftijd van een persoon. Iemand die niet ouder werd dan tachtig jaar is jong gestorven.

Het is echter niet zozeer de tijd die we levend doorbrengen die maatgevend is en herinnerd wordt. Het is meer de invulling van die tijd. Een leven vol met adembenemende momenten, is waard om geleefd te worden en op terug te kijken.

En het mooie van adembenemende momenten is dat ze je niet alleen overkomen, je kunt ze ook opzoeken en zelfs zelf creëren. Bovendien is adembenemend heel persoonlijk. Een emotie die jou en wellicht anderen raakt, maar anderen weer niet. Jouw leven is je keuze voor en de aaneenschakelijk van je persoonlijke adembenemende momenten.

zaterdag 25 februari 2012

In klachten schuilt de kiem van verbetering



Aangezien de meeste mensen thuis klagen, moet een ondernemer blij zijn met klanten die de schroom overwinnen. Dat zijn immers de mensen die de verbeterpunten onder je aandacht willen brengen. Elke klacht kan dus aanleiding zijn tot verbetering.

Let op het woordje kan. Want laten we eerlijk blijven, niet elke klacht zal terecht zijn. Klanten en consumenten snappen heel goed dat niemand feilloos is. Fouten maken hoort erbij.

Het zijn de buiten proportionele fouten die mensen naar voren brengen. De wijze waarop je met klachten omgaat bepaalt de irritatie factor. Kijk maar naar programma's als "kan niet waar zijn". Klachten die goed opgelost worden stemmen klanten tevreden. Misschien wel meer tevreden dan ze al waren.

donderdag 23 februari 2012

Een dag niet gelachen is een verloren dag



Hoe staat het met je Japans? Organiseer een karaoke avond en zing lekker mee. (klik op I will follow him)
I will follow him

Nog meer lol en wijsheden? Blijf mij volgen!

Heb jezelf een leuke link, stuur die maar in. Zodat we blijven lachen,

woensdag 22 februari 2012

Als je weet hoe te zeggen, kun je zeggen wat je meent


Wanneer men niet of niet meer durft te zeggen wat men meent, eindigt men met niet meer te weten wat men zegt.

Onlangs een aardige discussie over de angst om je baan te verliezen en je mond maar houden. Sterke meningen worden niet door iedereen gewaardeerd. Anderzijds zijn ja-knikkers, meelopers en mooi praters ook niet bepaald populair.

Het beste zal zijn je zelf te blijven. Je mening naar voren durven brengen. Je nek durven uitsteken. Het zal altijd gewaardeerd worden. Het is de manier waarop die wrevel oproept.

dinsdag 21 februari 2012

Zonder volgers is er geen leider






Leadership
Dit filmpje (klik op leadership) gebruik ik regelmatig bij trainingen. De boodschap is maar al te waar; zonder volgers geen leider maar een gek. De eerste twee tot drie volgers meekrijgen is het moeilijkste.

Ik begon deze blog met one liners gewoon uit plezier. Van diverse kanten ontvang en ontving ik bijdragen. Sommige lezers zijn volgers geworden. Heb jij ook een bijdrage? Stuur hem mij. Of ken je mensen die een bijdrage zouden kunnen leveren? Gewoon de blog blijven lezen en volgen mag uiteraard ook.

zaterdag 18 februari 2012

C'est le ton qui fait la musique



Vrij vertaald. Het maakt niet zozeer uit wat je zegt maar meer hoe je het zegt. Ik moest er aan denken toen deze week een discussie ontspon tussen twee mensen die dachten allebei gelijk te hebben.

Dat leidde tot nogal wat irritatie over en weer. Naderhand tijdens het recht strijken van de plooien, bleek het meningsverschil niet eens meer te gaan over de argumenten van het onderwerp.

Men bleek vooral geirriteerd geraakt door de manier waarop argumenten, de boodschap etc. naar voren was gebracht. Feitelijk konden ze zich wel inleven in de wederzijdse argumenten maar helemaal niet in de wijze waarop de boodschap gebracht was.

vrijdag 17 februari 2012

Twijfelen mag, aarzelen niet


Recessie is een tijdperk wat zich kenmerkt door twijfel. Twijfel over investeringen, twijfelen of verbeteringen blijvend zijn, twijfel over.... (vul zelf maar in).

En waarom ook niet? Moeten we wellicht niet wat vaker stil staan bij zaken die we willen ondernemen? Niet altijd intuïtief beslissen? Wanneer slaat twijfel voor jou over in aarzel?

Bedenk dat je zo groot bent als je grootste verlangen en zo klein als je diepste beperkende overtuiging.
Iets ondernemen impliceert risico nemen. Risico nemen is hetzelfde als even je houvast verliezen. Dus is het logisch als je soms twijfelt.

Maar aarzel nooit, ongeacht de conjunctuur of andere omgevingsfactoren,  als je grootste verlangen in beeld komt.

maandag 13 februari 2012

één haar op je hoofd is te weinig en in de soep te veel.



Alles is relatief. Één haar op je hoofd is te weinig maar één haar in je soep is te veel.

Met die relatieve begrippen kun je leuk spelen zoals helaas maar al te vaak in berichtgevingen gebeurt. Een verhoging van een dag salaris van 300% is nog steeds heel erg weinig als je basis dagtarief bijvoorbeeld maar een euro is.

En ook dat is relatief. Het hangt er o.a. maar vanaf of je in Nederland woont en leeft of in het armste land ter wereld.

donderdag 9 februari 2012

Piekeren is de verkeerde kant of fantaseren



Met dank ontvangen van Edgar Seesink. Is er niet altijd iets om over te piekeren? Mijn standaard antwoord op de vraag "is alles goed" is "bijna alles is goed". Want alles is wel heel erg veel.

Als alles goed is heb je niets meer om naar te streven. En zouden ik en velen met mij werkloos zijn. Indien er geen problemen zouden zijn, hoeft men mij niet in te schakelen.

Dus pieker niet teveel maar ervaar in blijdschap dat er uitdagingen zijn. Tegenslagen zijn feiten die iedereen overkomen. En gelijktijdig uitdagingen om er iets mee of aan te doen.

woensdag 8 februari 2012

Zelfs de kleinste mug is toch hoorbaar aanwezig



Als je denkt dat je te klein bent om indruk te maken, ga dan eens naar bed met een mug in je kamer.

Waarom zijn we toch wat defaitistisch ingesteld. Zelf ben ik ZZP'er bedrijfsadviseur. (een zelfstandige zonder personeel). Om mij te vergelijken met gerenommeerde advies bureaus is een beetje te veel van het goede?

Terwijl juist dat soort bureaus ZZP'ers inhuren.  Maak je zelf dus niet kleiner dan nodig is en laat je vooral niet doodslaan.

zaterdag 4 februari 2012

Wie geen appel krijgt, moet de appelboom zoeken



Het verschil tussen denken in schaarste en denken in overvloed. Als iemand anders de appel krijgt gaan mensen over het algemeen klagen. Waarom kreeg ik die baan, die leuke relatie of die opdracht niet?

We geven de gebeurtenis een negatieve betekenis die ons over het algemeen naar beneden haalt. We accepteren morrend dat we die ene appel niet kregen en leggen ons er maar bij neer.

Als je denkt in overvloed ga je op zoek naar de appelboom. Daar zijn appels genoeg. Hoe krijg je toegang tot die boom? Dat is de sleutel vraag!
Om te bekijken of er één of meerder appels voor je tussen hangen. Het is je realiseren dat degene die de appels verdeelt, niet de bron is. Zij of hij is de schakel tussen jou en de bron!

vrijdag 3 februari 2012

Zoek geen grote woorden als een klein gebaar volstaat

Met dank ontvangen van Tessa van Schoonhoven. Omdat er geen grote woorden nodig zijn, zal ik ze niet gebruiken. In de wetenschap dat een glimlach als klein gebaar soms volstaat.

donderdag 2 februari 2012

It ain't over till the fat lady sings

Een uitdrukking die vooral gebezigd wordt in de Amerikaanse sportwereld. Om aan te geven dat de wedstrijd pas echt voorbij is als de scheidsrechter heeft afgefloten. Tot dat moment is alles nog mogelijk.

De historie van de uitspraak is wat onduidelijk. Soms wordt gerefereerd aan "the Church ain't over till the fat lady sings". Met verwijzing naar de nogal fors uitgevallen dame uit het kerkkoor die het laatste lied zingt. De verwijzing naar de zingende en rondborstige Bruhilde uit de opera van Wagner is een andere versie.

Er zijn veel quotes die te relateren zijn. Zoals nooit opgeven. Of het geluk ligt net om de hoek. Feit is dat de wedstrijd beslist is als spelers de moed opgeven. Geef nooit op! In de allerlaatste secondes zijn wedstrijden gewonnen of verloren. "The fat lady" vind ik alleen leuker klinken dan "nooit opgeven".