donderdag 29 maart 2012

Stoppen is hetzelfde als iets anders gaan doen



Stoppen krijgt relatief vaak een negatieve betekenis. Als je zegt "ik ben gestopt" volgt vrijwel meteen de vraag "waarom?" Als je zegt "ik ben iets anders gaan doen" volgt meestal de vraag "wat?"

In het eerste geval wordt je in de verdediging gedrongen. Mensen beginnen zich uitvoerig te verdedigen n.a.v. "waarom?". De vraag "wat?" geeft de mogelijkheid om positief uit te gaan leggen waar je nu weer mee bezig bent. Bewondering i.p.v. verwondering.

Feitelijk is stoppen hetzelfde als "iets" of "het" anders gaan doen. Uitzonderingen zijn er nauwelijks. Gestopt met roken en begonnen met snoepen? Soms is iets anders gaan doen of op een andere manier hetzelfde gaan doen, gewoon beter, slimmer etc. Er zijn voorbeelden te over van mensen die beter zouden stoppen met te doen wat ze doen.

Dus wil je stoppen? Ga "iets" of "het" anders doen.

woensdag 28 maart 2012

Betrokkenheid gaat verder dan tevredenheid


Meten van werknemer tevredenheid vinden sommige onderzoekers hopeloos verouderd. Tevredenheid van werknemers blijkt namelijk niet cruciaal m.b.t. de resultaten van de organisatie. Betrokkenheid wel.

Ontevreden werknemers gaan klagen, tevreden werknemers hoor je niet. Dat vind ik wat kort door de bocht, want "klagen" is een menselijke eigenschap. Ik maak me soms meer zorgen als er niet geklaagd wordt. Bij betrokkenheid zal het enthousiasme anderen weer motiveren. Er ontstaat team geest en trouw aan organisatie.

Ik las een krantartikel van Lucien Engelen (foto) over TedxMaastricht. http://www.tedxmaastricht.nl/
De titel van het artikel was "De juiste persoon op de juiste plaats". Een onderwerp waar ik zelf al jaren mee bezig ben. Betrokkenheid ontstaat als mensen werkzaamheden doen waarin ze uitblinken, die ze geweldig leuk vinden. Iets doen wat je graag doet kost ogenschijnlijk niet veel moeite. Er is geen motivatie of opdracht voor nodig. Ermee stoppen is vaak juist het moeilijke.

donderdag 22 maart 2012

When the going gets tough, the tough gets creative



Uit de lijst van Ferry met wederom veel dank. Ligt het aan de tijd van het jaar of ligt het aan mij? Creativiteit spuit mij ineens om de oren. Ik ben druk doende een training samen te stellen waar dit onderwerp naar voren komt. Daarbij een klant kunnen helpen buiten zijn kader te denken.

Managers dienen zich te verheugen in problemen. Zonder problemen vervalt hun bestaansrecht is mijn adagium. Goede managers zien uitdagingen, geen problemen. Maar mijn God, wat zijn die uitdagingen soms taai. Voor doeners zoals ik zelf betekent dat meestal nog meer energie er tegen aan, nog harder ploeteren om vooruit te kunnen komen.

Echter, soms is het slimmer je perspectief te veranderen. Het probleem van een andere kant benaderen. En toen lukte het wel.

woensdag 21 maart 2012

Moed bereik je alleen door doelbewust bang te durven zijn


Moed is een bewuste keuze om veiligheid te verlaten en angst toe te laten. Het kind wat zich afsluit voor de angstige dingen. Wat bang en ook moedig met één oog snel even kijkt. Bereid het onbekende angstige even toe te laten.

Als er geen angstige situatie is, kun je niet moedig zijn. Dan ben je hooguit gewoon. Het wordt pas uitzonderlijk als je in een angstige situatie de moed kunt opbrengen om de angst onder ogen te zien. Om iets aan de angst te doen en om nieuwe ervaringen op te doen.

Angst kan soms heel ingrijpend en diepgaand zijn. Situaties waarin je niet simpel door "even niet bang zijn" het roer weet om te gooien. Maar in veel meer situaties blijven we liever "altijd aan de veilige kant." Dan zul je weinig of geen opwindende dingen beleven. Dan blijft je leven zoals het altijd was. Daar is niets mis mee. Het is gewoon een keuze die je zelf maakt.

zondag 18 maart 2012

Winnaars zijn niet slimmer of rijker, ze willen alleen grager



Uitspraak van Diederik Samson, de nieuwe leider van de PVDA. Gerelateerd aan zijn "David versus Goliath" strijd tussen Greenpeace en giganten als Shell. Om te winnen hoef je niet slimmer of rijker te zijn, je moet het gewoon grager willen.

Er zijn diverse parallellen te maken. O.a. met topsport. Gelijkwaardige tegenstanders of teams. De meest gedreven wint meestal. Natuurlijk is toeval ook een factor. Maar dan een factor waar beide teams of tegenstanders in dezelfde mate onder te lijden hebben.

vrijdag 16 maart 2012

Kansen zijn net als bussen, er komt altijd weer een nieuwe



Met dank ontvangen van Ferry van de Vliet. Die gelijk maar vijftig one liners stuurde. Is een kans altijd een kans die je moet pakken? We worden opgevoed met het idee dat je gouden kansen niet moet laten schieten. Maar wat is een gouden kans?

Een kans impliceert altijd onzekerheid. In meer of mindere mate. Er zijn talloze voorbeelden van organisaties die de kans niet wilde laten schieten en uiteindelijk met een zeperd werden beloond.

Het is niet alles goud wat blinkt, dus ook kansen niet. Een kans laten lopen zou best wel eens hetzelfde kunnen zijn als een mislukking voorkomen. In de wetenschap dat andere kansen zich weer aandienen.

woensdag 14 maart 2012

Vooral door verjaren komt wijsheid met de jaren

In het Spaans is er een leuke uitdrukking, die in Nederlands vertaald als volgt gaat: "De oude duivel weet veel. Niet omdat hij de duivel is maar omdat hij oud is."

Leren of het verkrijgen van kennis, vaardigheden en ervaring (kortom wijsheid) is een proces wat zich vooral voltrekt door doen. Je neus stoten en weer opnieuw proberen. Trial and error. Kijk maar hoe een klein kind leert.

Mensen die wijs geacht worden, worden meestal als oudere mensen afgebeeld. Minimaal doordat ze de nodige ervaring in de loop der jaren hebben opgebouwd, zijn ze wijzer geworden. Mensen die nieuwsgierig zijn naar zaken die ze nog niet kennen, stellen zich daarnaast open voor nieuwe kennis en ervaringen.

Ze willen leren, waardoor hun wijsheid alleen maar verder toeneemt. Iemand naar zijn of haar leeftijd vragen en oud noemen, kan gevoelig liggen. Iemand bewonderen om en feliciteren met wijsheid niet.

zondag 11 maart 2012

If you change the way you look at things, the things you look at will change.



Ontvangen met dank van mijn broer Leo de Bruijn. Het concept van het halfvolle glas of het half lege glas zullen de meesten wel kennen.

Het is hoe je kijkt die de waarneming kan doen veranderen. De waarheid is niets anders dan een perceptie. Ook een uitspraak die vaak wordt aangehaald.

DE waarheid zou niet bestaan. Alleen een waarheid zoals we die waarnemen. Juist bij meningsverschillen blijkt dat vaak te kloppen. Dezelfde gebeurtenis maar met twee totaal verschillende waarnemingen. En daardoor partijen die denken dat hun waarheid DE waarheid is. En hup, weer een onderwerp voor de rijdende rechter.

donderdag 8 maart 2012

Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht



Met dank ontvangen van Alexander Nicodem. Wiskundig klopt het helemaal. Toch worden we allemaal opgevoed om niet alleen aan onszelf te denken. Al vroeg leren we al het lekkers niet alleen voor onszelf te houden, maar ook te delen.

De mens wordt ook wel een sociaal dier genoemd die in groepen leeft. Vanuit evolutie gedachte is dat gemakkelijk te verklaren. In groepen overleven ook zwakkere dieren gemakkelijker. We vinden beschutting bij elkaar en zorg voor elkaar. Maar dan moet je willen delen, anders sluit de groep je buiten. Anderzijds leren we in o.a. een assertiviteitscursus voor onszelf op te komen. Om eens aan jezelf te denken en niet altijd aan anderen.

Het is de balans vinden tussen "denk aan jezelf" en "hou rekening met anderen".

De klant is geen koning maar moet zich koning voelen


Verras de klant voordat jij verrast wordt

Met dank ontvangen van Ferry van der Vliet. Een wezenlijk verschil tussen een klant als koning behandelen en een klant de indruk geven dat hij als koning behandeld wordt.

Slaafs gedrag stelt niemand op prijs. De overijverige ober die zo gedienstig is dat hij denkt je wens te begrijpen voordat je deze uitgesproken hebt. Die irritant maar om je heen blijft cirkelen. Met die constante vraag of alles naar wens is.

De koning zal de eerste zijn die aangeeft graag zo "normaal" als mogelijk behandeld te willen worden. De koninklijke behandeling kan net iets meer zijn dan de verwachting van de klant. En aangezien verwachtingen van klanten verschillend zijn, kun je iedere klant net iets anders tegemoet treden. Iets meer dan de verwachting doet de klant zich koning ten rijk voelen.

dinsdag 6 maart 2012

Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen

\sigma^2 =\frac 1N \sum_{i=1}^N (x_i - \mu)^2
Ontvangen met dank van Edgar Seesink. Ik moest er aan denken omdat ik gisteren met studenten het begrip variantie behandelde. Die zich vervolgens spontaan massaal aanmelden als face book vriend. Waarvoor nog mijn hartelijke dank. Voor de liefhebber hierboven nog eens de formule.
Ben je normaal als je het gemiddelde bent? En het gemiddelde van welke populatie dan? Wanneer ben je met 95% betrouwbaarheid statistisch gezien normaal? Zolang je binnen de grenzen van het gemiddelde plus of min 1,96 keer de standaardafwijking blijft? Mits de verdeling op zich een normale verdeling is? Te moeilijk? Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

zaterdag 3 maart 2012

Too many chiefs no bloody indians.



Vandaag gelezen in de krant. Een klacht over onze overheid die vanwege bezuinigingen, alleen extra lasten voor burgers voorstelt. Geen of te weinig aandacht voor uitgaven door die zelfde overheid. Volgens de schrijver kenmerkt het overheidsorgaan zich door teveel tussenlagen of management posities.

De lean and mean gedachte is zeker niet nieuw in het bedrijfsleven. De gedachte wordt relatief vaak afgestoft en in ere hersteld in geval recessies en tegenwind. Structuren van organisaties worden tegen het licht gehouden om teveel vlees van de botten te snijden.

Op zich is daar niets mis mee, zij het dat soms bij de uitvoering de nodige vraagtekens te plaatsen zijn. Bovendien, waarom zou alleen bij tegenwind gekeken moeten worden naar teveel vlees op de botten? Te veel ontstond in de tijden van overvloed, toen het de organisatie voor de wind ging. Lean and mean werken impliceert altijd en vooral in tijden van overvloed waakzaam zijn voor overgewicht. Op gewicht blijven tijdens de zeven vette jaren is nu eenmaal moeilijker dan tijdens de zeven magere jaren.

donderdag 1 maart 2012

Shit happens!



Gisteren zag ik een stukje van de film Forrest Gump waar naar de one liner verwezen wordt. Ik was hem even vergeten, maar het is maar al te waar.

Vanmorgen twee voorbeelden onder ogen gehad van ondernemingen die dit nu aan den lijve ondervinden.
Klagen is negatieve energie en we moeten altijd positief blijven, wordt door sommigen gepredikt.

Dat is bullshit! Shit happens. En waarom zou je dan niet mogen klagen? Okay, klagen helpt je inderdaad niet verder. Maar het lucht soms wel op.